Autor zdjęcia/źródło: Pixabay.com
W ostatnich latach szczególnie rozwinęła się przemoc za pomocą mass mediów - cyberprzemoc. Dzieci i młodzież stają się ofiarami, a co najgorsze również oprawcami agresji. Ten typ przemocy budzi wiele kontrowersji, dlaczego tak się dzieje, jakie są tego przyczyny, co kieruje młodymi ludźmi, aby posunąć się do przestępstwa, gdzie szukać pomocy, jak przeciwdziałać?
Czym jest cyberprzemoc?
Cyberprzemoc - agresja za pomocą technologii informacyjnych – Internetu (portale społecznościowe), telefonii komórkowej. Jest to zjawisko rozwijające się bardzo szybko, dzięki swojej anonimowości, dostępności mediów, a także błyskawicznemu rozprzestrzenianiu się informacji. Niestety Internet daje wiele możliwości, informacje raz umieszczone w sieci zazwyczaj są nie do usunięcia, a sprawcę bardzo ciężko zidentyfikować.
Tego typu zachowania mają bardzo niski poziom kontroli społecznej. Rodzice, nauczyciele, wychowawcy, bez odpowiedniej wiedzy mogą nie dostrzec krzywdy, jaką doznaje dziecko/uczeń.
Działania, które są zaliczane do cyberprzemocy:
- wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu,
- robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie za pomocą filmów bez jego zgody,
- publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które kogoś obrażają lub ośmieszają,
- podszywanie się pod kogoś,
- włamywanie się na czyjeś konta (poczta e-mail, portale społecznościowe).
Bardzo ważne jest to, aby każdy nawet najmniejszy ślad przemocy został zgłoszony i ujawniony. Uczniowie muszą wiedzieć, że nie zostaną z problemem sami. Każda szkoła powinni wprowadzić szereg działań interwencyjnych, aby przeciwdziałać przemocy:
- wprowadzić działania profilaktyczne dla uczniów, rodziców, nauczycieli, jakie płyną korzyści i zagrożenia z przeglądania stron w Internecie, jak bezpiecznie korzystać z sieci.
- Opracować system reagowania na przemoc w sieci.
- Podejmować w każdym przypadku interwencję – nawet jeżeli istnieją tylko i wyłącznie podejrzenia - należy takie zgłoszenie sprawdzić.
Dlaczego młodzi ludzie stają się oprawcami?
Niestety, bardzo często jest to przyczyną braku zainteresowania dzieckiem ze strony rodziców, co robi, czym się zajmuje, jakie ma zainteresowania. Dziecko czuje się samotne, opuszczone, rodzice zwracają uwagę tylko wtedy, kiedy zrobi coś złego, inaczej nie mają na to „po prostu” czasu, zawsze coś, praca, sprzątanie i inne obowiązki. Dziecko w każdym wieku potrzebuje uwagi i akceptacji ze strony rodziców. Oczywiście nie jest to jedyny powód, można ich wymieniać i wymieniać m.in.:
- zbyt duża swoboda, lub zbyt mała - nie wyznaczanie dziecku odpowiednich granic,
- przekraczanie tych granic dla zabawy, aby było śmiesznie,
- brak szacunku dla drugiego człowieka.
Rodzice, muszą poświęcaj dużo uwagi dzieciom, interesować się nimi. Wyznaczać odpowiednie zasady. Dziecko, które wie w jaki sposób trzeba się zachowywać, jakie wartości szanować najprawdopodobniej nie stanie się sprawcą przemocy.
Co zrobić, aby przeciwdziałać cyberprzemocy, gdzie szukać pomocy?
- rozmawiaj z dzieckiem na temat zagrożeń płynących z korzystania z Internetu,
- przekaż pozytywne wartości swojemu dziecku, aby nie czyniło innym krzywdy i zgłaszało wszelkie podejrzenia przemocy,
- poinformuj, gdzie może sięgnąć po pomoc,
- poproś szkołę (przede wszystkim pedagog) o przeprowadzeniu lekcji wychowawczej na temat cyberprzemocy – jakie są konsekwencje za takie postępowanie. Fajnie by było, gdyby przyszedł policjant wyjaśnił jakie są sankcje prawne za popełnienie czynu zabronionego.
Pomocy możes szukać również u specjalistów, zajmujących się tym problemem wiele lat:
- www.helpline.org.pl lub pod bezpłatnymi nr tel 800 100 100 – telefon dla rodziców i nauczycieli,
- 116 111 telefon dla dzieci i młodzieży.
Telefony są bezpłatne zarówno dla dzwoniących z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych.
Jak powinien zachować się pedagog szkolny, nauczyciel, wychowawca wobec zjawiska cyberprzemocy?
Jeśli sprawca przemocy jest znany i uczęszcza do szkoły, pedagog szkolny powinien:
- przeprowadzić rozmowę z uczniem o jego zachowaniu,
- poinformować rodziców, aby byli świadomi zaistniałej sytuacji i omówić zachowanie ucznia,
- wyciągnąć konsekwencje wobec sprawcy,
- objąć ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.
Postępowanie pedagoga szkolnego wobec ofiary cyberprzemocy
Pedagog szkolny powinien:
- przeprowadzić rozmowę z uczniem będącym ofiarą - rozmowa wspierająca,
- musi uświadomić uczniowi, który stał się ofiarą, że nie on jest winny zaistniałej sytuacji,
- poinformować, gdzie jeszcze można znaleźć pomoc,
- udzielić i sprawować opiekę psychologiczno-pedagogiczną.
Ważne
Jeśli Twoje dziecko padło ofiarą agresji, uświadom że to nie ono jest winne całej sytuacji. Niech Cię nie zmyli zachowanie dziecka. Dzieci często udają, że wszystko jest w porządku. Pomoc psychologa/pedagoga szkolnego na pewno pomoże uporać się z problemem. Nie lekceważ stanu psychicznego dziecka - taka sytuacja, trauma po doznaniu przemocy może doprowadzić do depresji, myśli samobójczych, a co najgorsze nawet do próby samobójczej.
Jeśli twoje dziecko jest sprawcą przemocy musisz uświadomić mu, że to co zrobił jest bardzo złe. Musi ponieść konsekwencje za swoje czyny. Pomoc psychologa/pedagoga w tym przypadku również jest bardzo wskazana, a może nawet konieczna.
Autor: pedagog Anna Radwańska.