Zabawa jest niezbędna do rozwoju, ponieważ przyczynia się do dobrego samopoczucia poznawczego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży - czytamy w badaniu przeprowadzonym przez Academy of Pediatrics (AAP).
To właśnie w ten sposób dzieci uczą się komunikacji, kreatywnego myślenia, a także rozwiązywani problemów. W miarę dorastania dzieci będą uczestniczyć w wielu różnych rodzajach zabaw. Obejmuje to sześć etapów określonych przez socjologa Mildreda Partena w 1932 roku: zabawa bierna, zabawa samotna, zabawa obserwatora, gra równoległa, zabawa asocjacyjna i zabawa kooperacyjna. Do 5. roku życia większość dzieci przejdzie przez te wszystkie etapy.
5 pomysłów na zabawy z maluchem, które pomogą się rozwijać
#Niemowlę poznaje świat
Niemowlęta chętnie obserwują świat i w ten sposób poznają nowe rzeczy i osoby. Mimo, że z bardzo małym dzieckiem nie da się jeszcze swobodnie bawić, można mu na przykład pokazywać książeczki i obrazki (maluszki dobrze widzą kontrastowe barwy biały, czarny i czerwony, koniecznie też na jasnym tle). Maluch również chętnie posłucha historyjek i spokojnej, cichej muzyki.
# Zabawa niezależna
Do około 2. roku życia dzieci bawią się samodzielnie. W ten sposób poznają otoczenie, ale też trenują motorykę i kreatywność. W tym wieku sprawdzą się zabawki pomagające wspierać rozwój motoryki małej oraz sensory ki.
# Uczymy się zabawy w grupie
2-3- latki bawią się w grupie, ale jeśli dobrze się przyjrzymy – każde z nich bawi się oddzielnie. To tak zwana zabawa równoległa. W tym wieku ważna jest już socjalizacja i wchodzenie w interakcje. Takie maluchy chętnie spędzają czas na zewnątrz, eksplorując piaskownicę i place zabaw.
# Zabawa w grupie
Przedszkolaki chętnie zaczynają się bawić ze sobą. To tez dobry czas, gdy dzieci uczą się rozwiązywać konflikty, obserwują relacje społeczne i chętnie je naśladują. Przedszkolaki chętnie spędzają czas w ruchu, dlatego wskazane będą wszelkie zabawy rozwojowe. Ale ważne będzie też ćwiczenie umiejętności manualnych, które pomogą później w szkole – jak rysowanie, lepienie z ciastoliny.
# Współpracujemy
Tę umiejętność dzieci posiadają już w wieku 5 lat. Nabyte wcześniej umiejętności pozwalają na pracę zespołową i wspólne dążenie do celu – jak na przykład wspólne budowanie fosy na plaży, czy zabawa w dom lub wspólne budowanie z klocków.