Dyktanda ortograficzne – jak nauczyć dziecko ortografii? - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Dyktanda ortograficzne – jak nauczyć dziecko ortografii?

Twoje dziecko znów dostało słabą ocenę z dyktanda, przez co zniechęca się do nauki, a Ty nie wiesz jak mu pomóc? Mamy dla ciebie kilka rad do wykorzystania przy nauce poprawnej pisowni, które ułatwią dziecku zapamiętanie zasad ortografii i przygotują na kolejne dyktanda ortograficzne.

Umysł dziecka jest chłonny jak gąbka, dzieci potrafią uczyć się bardzo sprawnie i szybko, nie sprawia im to zbyt dużych trudności. Jednak tak samo łatwo się rozpraszają i nudzą. Nauka nie może więc być jedynie zapamiętywaniem regułek z podręcznika, bo w ten sposób nawet jeśli dziecko je zapamięta to nie będzie umiało ich zastosować. Oczywiście niektóre zasady ortograficzne trzeba zapamiętać, np. pisownię końcówki –ów czy pisownię rz po spółgłoskach b, p, d, t, g, k, ch, j, w. Jednak wszystkich tych zasad łatwiej będzie się nauczyć przez zabawę niż przez obowiązek.

(Photl.com @ Dyktanda ortograficzne)

Dyktanda ortograficzne – jak nauczyć dziecko ortografii:

  • grajcie w karty i fiszki - Bardzo ważna w czasie nauki poprawnej pisowni jest pamięć wzrokowa, dlatego do nauki ortografii możesz wykorzystać  karty lub fiszki ze słowami, sprawiającymi dziecku najwięcej trudności.
  • stwórzcie swój własny słowniczek ortograficzny – Przejrzyj zeszyty swojego dziecka i znajdź słowa, z którymi ma ono największą trudność. Załóżcie dodatkowy, specjalny zeszyt,, w którym maluch wypisze sobie wszystkie te słowa i obok każdego wyrazu spróbuje wyjaśnić jego pisownię. Litery u-ó, ż-rz, ch-h najlepiej będzie podkreślić kolorami, aby łatwiej je zapamiętać. Można też przy każdym słowie narysować obrazek tym samym kolorem, którym napisało się problematyczną literę, np. żonkila żółtą kredką oznaczającą literę ż, a rzekę niebieską kredką oznaczającą literę rz.
  • uczcie się wierszyków, twórzcie rymowanki – W nauce ortografii bardzo dużą rolę odgrywa pamięć, którą kształtuje wyobraźnia. Aby łatwiej móc sobie utrwalić, a potem przywołać w wyobraźni pisownię danego słowa najlepiej skojarzyć je z jakimś obrazem czy czynnością. Dlatego pozwól dziecku chodzić, a nawet biegać i skakać w czasie nauki, to pozwala na uaktywnienie obu półkul mózgu i ułatwia zapamiętywanie.
  • pozwól dziecku korzystać z komputera i Internetu – Pisanie na komputerze posiadającym dobry edytor tekstu, który będzie podkreślał błędy ortograficzne ułatwi dziecku naukę poprawnej pisowni.  W Internecie natomiastmożna znaleźć dyktanda on-line albo ćwiczenia ortograficzne, które polegają na wybraniu przez dziecko odpowiednich liter w pustych miejscach. Po skończeniu dyktanda komputer pokazuje cały tekst z podkreślonymi błędami i ich poprawną pisownią. Maluch może powtórzyć dyktando, dzięki czemu łatwiej mu będzie zapamiętać najtrudniejsze słowa.
  • czytajcie na głos – najpierw sama czytaj dziecku, a potem niech ono czyta na głos. Czytanie pozwala na wzrokowe zapamiętywanie pisowni wyrazów, ułatwia również kojarzenie, ćwiczy pamięć i wyobraźnię.

Wiele się mówi o rosnącym problemie dysleksji, dysgrafii i dysortografii. Są to bardzo poważne zaburzenia, ale jeśli nie są wynikiem choroby neurologicznej to da się je wyeliminować systematycznymi ćwiczeniami. Często zaburzenia te są spowodowane po prostu niechęcią do czytania. Sprawia to, że maluchy mają ubogie słownictwo i popełniają wiele błędów ortograficznych.  Stosując powyższe reguły pomożemy dziecku polubić naukę pisania i czytania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Ćwiczenia na koncentrację dla dzieci - wskazówki dla rodziców>>

Najnowsze komentarze

  • 91.195.*.*Ikona zgłaszania komentarza
    Witam, filmiki "ortografia obrazkowa youtube" w prosty i wesoły sposób, na podstawie śmiesznych obrazków, nauczy każde dziecko zasad ortografii oraz wielu, wielu wyrazów.  Co kilka dni dodawany jest nowy filmik. Wystarczy pod filmikiem nacisnąć czerwony przycisk „Subskrybuj” wówczas na bieżąco będzie można otrzymywać informację o nowo wstawionym filmiku. Skopiuj poniższy link:   youtu.be/BqU038fQ1FI