Artykuł zawiera lokowanie produktu
Koncentracja to umiejętność skupienia uwagi na zadaniu. Pozwala ona na szybkie i efektywne przyswajanie wiedzy. Bardzo ważna jest tu rola rodziców, którzy powinni umiejętnie motywować dziecko. Powinniśmy wiedzieć, że początki edukacji wcale nie są łatwe dla dziecka, a zwłaszcza jeśli występują u niego zaburzenia koncentracji.
Ćwiczenia na koncentrację
Dla maluchów
Dziecko w wieku przedszkolnym powinno umieć koncentrować się od 3 do 5 minut, gdy dziecko w wieku szkolnym musi to robić co najmniej 15 minut. Nieprawdą jest, że problemy z koncentracją u dziecka istnieją ponieważ jest ono w ciągłym ruchu i rozprasza je, w takcie wykonywanego zadania, robienie najróżniejszych gestów. Tymczasem bywa, że dziecko uczy się właśnie poprzez ruch a siedzenie bez ruchu nie pozwala mu się wystarczająco skupić. Umiejętność skupienia się to na szczęście kwestia treningu i można ją ćwiczyć.
A oto proste ćwiczenia dla dziecka:
- Poprośmy dziecko niech ułoży na stole makarony typu spaghetti obok siebie w równej odległości. Może to też być włóczka.
- Weźmy do zabawy prostokątne klocki. Niech dziecko ustawi z nich wieżę. Podstawa powinna składać się z trzech klocków. Na niej układamy kolejne trzy klocki w poprzek. Po kilku warstwach dziecko ma za zadnie podwyższyć budowlę klockiem wyjętym z wybudowanej do tej pory wieży i ułożonym na jej wierzchołku. Podwyższanie wieży kolejnymi klockami trwa dopóki budowla nie runie.
- Dajemy dziecku w obie ręce kredki lub ołówki i prosimy, aby na czystej kartce coś narysowało lub napisało w lustrzanym odbiciu obiema rękami równocześnie.
ZOBACZ: Dobry rozwój dziecka: 4 bazowe filary o które warto dbać>>
Dla starszaków
Starsze dziecko stoi lub siedzi z wyciągniętą do przodu lewą ręką. Musi sobie wyobrazić zawieszoną przed nim w powietrzu wielką ósemkę, która się przewróciła. Powoli kciukiem, z wyprostowaną w łokciu ręką, powinien obrysować ósemkę, wodząc za kciukiem jedynie oczami. Szyja i głowa powinny być nieruchome. Ćwiczenie należy powtórzyć przynajmniej 3-7 razy jedną ręką a potem drugą i przy złączonych dłoniach. Dzięki temu nastąpi synchronizacja obu półkul mózgowych co zwiększy koncentrację.
Na poprawę koncentracji i pracy mózgu dziecka warto zastosować suplemet MultiOmega o smaku owoców tropikalnych. Wspomaga on prawidłowy rozwój dziecka we wszystkich obszarach, a bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych korzystnie wpływa na prace mózgu i układu nerwowego. Polecany jest dla dzieci szkolnych i wczesnoszkolnych, ale stosować go mogą nawet przedszkolaki od 3. roku życia.
MultioOmega jest bogaty w składniki mineralne i witaminy wspierające zdrowie i prawidłowy rozwój. Preparat zawiera też certyfikowany olej z ryb morskich, bogaty w kwasy omega 3.
Regularne stosowanie preparatu MultiOmega wspiera przede wszystkim.
- prawidłowe funkcjonowanie mózgu (*DHA przy spożyciu 250 mg dziennie – 2 łyżeczki -10 ml)
- prawidłowe funkcje poznawcze (cynk, jod)
- utrzymanie sprawności umysłowej na prawidłowym poziomie (*kwas pantotenowy)
- prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego (jod, biotyna, niacyna, ryboflawina, tiamina, witamina B6)
- prawidłowe funkcje psychologiczne (*biotyna, *kwas foliowy, *niacyna, *tiamina, *witamina B6 i B12, *witamina C)
- zmniejszenie uczucia znużenia i zmęczenia (witamina B12, witamina C, kwas foliowy, kwas pantotenowy, niacyna, ryboflawina)
- prawidłowy metabolizm energetyczny (biotyna, niacyna, tiamina, witamina B6)
- prawidłowy wzrok (witamina A, cynk, ryboflawina, DHA przy spożyciu 250 mg dziennie – 2 łyżeczki -10 ml)
- zdrowe kości i zęby (cynk, witamina D)
- odporność (cynk, kwas foliowy, witamina C)
- przyswajanie żelaza (witamina C)
- prawidłowa synteza wit. D i niektórych neuroprzekaźników (kwas pantotenowy)
- prawidłowy metabolizm wit. A (cynk)
- prawidłowy wzrost dzieci (jod)
MultiOmega posiada Certyfikat Jakości Narodowego Instytutu Leków.
Takie samo ćwiczenie jak powyżej dziecko powinno wykonać rysując ósemkę na papierze. Wzmacnia ono zewnętrzne mięśnie oka i aktywizuje mózg na poziomie wzrokowym, słuchowym i ruchowym. Wspomaga to koncentrację oraz poprawia czytanie i pisanie. Kształt rysowanej ósemki pozwala ocenić, w jaki sposób dziecko przyswaja wiedzę. Jeśli brzuszki ósemki są płaskie, oznacza to, że dziecko jest słuchowcem. Brzuszki wypukłe ku górze sugerują, że nasza pociecha to wzrokowiec, natomiast brzuszki uwypuklające się ku dołowi oznaczają, że dziecko uczy się najlepiej przez ruch i działanie.
Dajmy dziecku tekst do przeczytania. Niech w ciągu trzech minut zaznaczy w tekście wszystkie literki np. „k”. Sprawdź ile literek przegapiło.
Aby zrelaksować dziecko, poproś aby wyciągnęło przed siebie dłonie z kciukami skierowanymi do dołu. Niech skrzyżuje ręce i splecie palce. Splecione dłonie powinno wykręcić do dołu potem ku górze i przycisnąć do klatki piersiowej. Język dziecka powinien dotykać podniebienia tuż nad górnymi zębami. W takiej pozycji dziecko powinno wytrzymać minutę. W tym czasie aktywują się czuciowe i ruchowe obszary kory mózgowej. Zmniejsza się produkcja adrenaliny i obniża poziom stresu.
Dziecko rysuje na kartce papieru duży kwadrat. Dzieli go na 9 kawałków po trzy w każdym rzędzie. Niech dziecko wyobrazi sobie, że w środkowym kwadracie jest mrówka, która zaczyna wędrować. Dziecko odwraca się tyłem do kartki papieru starając się zapamiętać układ 9 pól w kwadracie. Mówimy dziecku dokąd idzie mrówka a ono w wyobraźni podąża jej śladem. Mrówka może iść do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo ale nie po skosie. Możemy też wyprowadzić ją poza kwadrat i dziecko powinno to zauważyć.
Edukacyjne gry planszowe
Zdaniem wielu pedagogów doskonałym narzędziem do radzenie sobie z zaburzeniami koncentracji u dziecka są gry edukacyjne. Każde działanie mające na celu uczenia dziecka koncentracji musi polegać na wytrwałości i jasno określonych regułach. Wiadomo, ze zabawa to jedna z najbardziej atrakcyjnych metod dotarcia do dziecka i przyniesienia wymiernych skutków terapii. Dostępne na rynku zgadywanki, gry planszowe czy puzzle poprawiają koncentrację kształtują spostrzegawczość, pamięć i refleks. Ważne jest, aby dostosować grę odpowiednio do wieku dziecka, jego zainteresowań i umiejętności.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: