Gry planszowe, zapomniane przez wiele lat, wracają z impetem. W sklepach możemy znaleźć odświeżone wersje gier, które znamy z dzieciństwa lub całkiem nowe. Czasem zastanawiamy skąd taka ich popularność, kiedy jest tak wiele dostępnych gier elektronicznych.
Okazuje się, że przewagą gier planszowych oprócz dostarczania dobrej zabawy jest integracja pokoleń i wspólnie spędzany czas.
Pojawia się jednak pytanie jak dobrać grę planszową do wieku dziecka, które ma być najmłodszym uczestnikiem rodzinnej zabawy?
W jakim wieku dziecko może zacząć uczestniczyć w grach planszowych?
Rodzice, którzy sami lubią planszówki, zastanawiają się, kiedy najwcześniej będą mogli grać ze swoim dzieckiem. Okazuje się, że trzeba wziąć pod uwagę zarówno wiek graniczny, jak i umiejętności dziecka. Na większości opakowań informacja jest w formie piktogramu, np. 6+. Najczęściej dzieci powyżej 3. roku życia potrafią już na dłużej skupić uwagę i wiele gier jest dedykowanych takim maluchom. Nie wymagają one umiejętności liczenia ani podejmowania strategicznych decyzji. Mogą jednak uczyć rozpoznawania zwierząt, pojazdów czy prostych słów w językach obcych.
W jakim wieku pierwsza gra planszowa?
Jednak pojawiają się już także gry dla dwulatków, do których maluch nie musi umieć liczyć ani znać cyfr czy liter. Jedną z nich jest: Przyjaciele. Pierwsza gra. Akademia Mądrego Dziecka.
Zobacz więcej www.egmont.pl
Przyjaciele. Pierwsza gra. Akademia Mądrego Dziecka to gra dla najmłodszych, którzy potrafią rozpoznawać zwierzątka. Może w niej uczestniczyć od 2 do 4 osób. Jedna rozgrywka trwa ok. 15 minut, czyli idealnie by maluch utrzymał koncentrację i dobrze się bawił. Gra polega na rzucaniu przez graczy kostką ze strzałkami, wskazującymi żeton zwierzątka, który można zebrać. Żetony możemy zbierać lub przekazywać innemu uczestnikowi gry, który ma choć 1 żeton danego zwierzątka.
Gra ma dwa poziomy trudności, które pozwalają dostosowywać rozgrywkę do wieku i umiejętności graczy (2-4 osób). Wiek 2+, Egmont
Gra dla przedszkolaków: Basia w zoo. Gra planszowa
Przedszkolaki bez problemu opanowują proste zasady i angażują się w gry planszowe i karciane. Trzy-, czterolatek przy okazji uczestniczenia w grze uczy się tego, że czasem należy poczekać na swoją kolej i że lepiej nie oszukiwać. Trenuje także zręczność i spostrzegawczość oraz zjawisko zależności. Jedną z ulubionych gier czterolatków jest gra Basia.
Zobacz więcej www.egmont.pl
Planszówka Basia w zoo to gra na podstawie książek o Basi. Gra polega na odkrywaniu przez graczy kafelków ze zwierzętami, jednak nie dążymy jak zazwyczaj do zbierania jak największej liczby par, ani kafelków w tym sam kolorze. Gra Basia w zoo ma trzy poziomy trudności, co pozwala wybrać poziom w zależności od wieku i umiejętności osób biorących udział w rozgrywce.
1 rozgrywka trwa ok. 20 minut, w grze mogą uczestniczyć maksymalnie 4 osoby, w wieku 4+.
Gry planszowe dla dzieci w wieku szkolnym
Siedmiolatki są w stanie opanować całkiem skomplikowane zasady gry. Potrafią skupić uwagę przez dłuższy czas, nawet tak, że jedna rozgrywka to często za mało. Gry planszowe dla kilkulatków stają się jednym z pierwszych wyzwań, a zachęcone sukcesami i dobą zabawą szukają okazji by ponownie zagrać w ulubioną grę. Dla siedmiolatków wybraliśmy dwie gry planszowe: Lama i Criss Cross od Egmont.
Lama to fantastyczna gra dla rodziny (2-6 osób), ale i świetna zabawa dla bardziej zaawansowanych graczy. Rozgrywka polega na pozbywaniu się kart i układania ich po kolei na jednym stosiku dokładając kartę te samej wartości lub starszą o 1. Uczestnik ma zdecydować, kiedy dokłada, wyciąga kartę lub pasuje. Wygrywa ten, kto na koniec posiada najmniej punktów karnych. O zwycięstwie decyduje umiejętność taktycznego myślenia i podejmowania ryzyka w odpowiedniej chwili.
Zobacz więcej www.egmont.pl
W opakowaniu znajdują się trzy gry Knizii: strategicznaLama podstawowa (nominowana do prestiżowej nagrody Spiel des Jahres), wredna Lama Party oraz zaskakująca Lama kościana. Pozwala to dostosować rozgrywkę do umiejętności graczy w wieku co najmniej 7 lat.
Criss Cross. Gry do plecaka to gra dla maksymalnie 5 osób. Każdy uczestnik otrzymuje arkusz gry i ołówek, by rysować symbole pojawiające się na kościach. Istotą gry jest takie rozplanowanie symboli, by było jak najwięcej takich samych symboli w linii. Na koniec rozgrywki po 14 rundach (ok. 15 minut) podliczamy punkty z kolumn i szeregów. Wygrywa ten, kto zdobędzie ich najwięcej. Gra Criss Cross posiada dwa stopnie trudności, które pozwolą dostosować poziom rozgrywki do umiejętności i wieku uczestników. Jest też możliwość rozgrywki dla 1 osoby.
Zobacz więcej www.egmont.pl
Alicja w krainie słów, czyli planszówka dla 10-latka
Umysł 10-latka szuka już prawdziwych wyzwań, dużo przyjemności wnoszą więc gry sprawdzające wiedzę i refleks. Jedną z takich gier jest Alicja w krainie słów, Egmont.
Zobacz więcej www.egmont.pl
Alicja w krainie słówto gra dla tych, którzy zawsze chcieli wypić herbatkę z bohaterami książki Lewisa Carrolla “Alicja w krainie czarów”. Zasady rozgrywki słownej ustanawia nie kto inny, jak sama Królowa Kier, która zaprasza Cię (wraz z nawet 7 innymi osobami) na herbatkę w Krainie Czarów u Szalonego Kapelusznika.
Alicja w krainie słów to bardzo szybka gra słowna, doskonała na imprezę czy chłodny wieczór. Zadania, czy raczej prawa, np. zakaz używania jednej litery, wymyśla Królowa Kier dla graczy wcielających się w postaci z bajki. Niestosowanie się do ustanowionych przez nią praw powoduje elimanację z gry. Czas rozgrywki, ok. 25 minut, odmierza specjalny, grający imbryk.