Opublikowany przez:
Kasia P.
2019-03-22 22:01:27
Autor zdjęcia/źródło: unsplash
Można mówić, że wszystkiemu jest winna telewizja, ale… Faktem jest, że na mechanizm reklamy warto dzieci uczulać już od najmłodszych lat i tłumaczyć, że miś fruwający w reklamie, nawet jeśli go kupicie, to nie będzie fruwał po domu, mimo że tak w telewizji wyglądała jego reklama. To my rodzice także kontrolujemy to ile dziecko spędza czasu przed telewizorem i czy ogląda w przerwach reklamy, czy też nie. Dlaczego to takie ważne, by zwracać na reklamy uwagę?
Czym jest właściwie reklama. Dla dorosłych z pewnością wypaczonym, „idealnym” obrazem rzeczywistości, gdzie zaciera się granicę między tym co wymarzone, a tym co prawdziwe. A dla dziecka? Dziecko nie rozumie jeszcze, że rzeczywistość jest inna niż te piękne obrazki w reklamie i wszystko bierze na serio. Dlatego właśnie dzieci często naśladują bohaterów reklam np. przez sposób mówienia. Dzieci także nierzadko przejmują reklamowe hasła i używają ich na co dzień.
Bez względu na wiek reklama wpaja w ludzi postawę konsumenta, a konsument musi mieć jak najwięcej i to jest jego główny cel życiowy. Reklama uczy dzieci, że o ich wartości świadczy np. ilość i jakość posiadanych zabawek. Nie od dziś wiadomo, że reklamy rozbudzają w dzieciach łakomstwo i agresję. Nie zapominajmy też o lansowanym w reklamach modelu wychowania. Dzieci z reklam bowiem mają wszystko, czego tylko ich dusza zapragnie niezależnie od tego czy są grzeczne, czy też nie…
W reklamach skierowanych do dzieci świat zazwyczaj jest uproszczony do stereotypowego podziału ról wśród rodziców tzn. mama pierze i sprząta, a tata jeździ samochodem. W ten sposób często w głowie dziecka powstaje dysonans kiedy jego rodzice inaczej dzielą się rolami w domu. Zresztą to nie jedyny dysonans jaki w dzieciach budzi frustracje. Najprzykrzejsze bywają chwile kiedy do dziecka dociera prawda o reklamie, czyli dana zabawka okazuje się gorsza niż przedstawiała to reklama. Rozczarowanie związane jest również z sytuacją kiedy po prostu nie stać nas na wymarzony przez dziecko prezent, a presja jaką wywiera na dziecko reklama jest ogromna.
Taki już los rodziców, że wszystkiego musimy pilnować i doglądać naszych dzieciaków. Na liście spraw do kontrolowania na pewno warto wpisać reklamy, zwłaszcza telewizyjne.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.
Nie masz jeszcze konta na familie.pl?
Załóż je już teraz!