Dawniej ich użytkownikami byli głównie informatycy: administratorzy sieci, webmasterzy, programiści. Obecnie korzystają z nich coraz chętniej i częściej inne grupy zawodowe, niekoniecznie związane z komputerami i Internetem, choć przewaga "komputerowców" wciąż daje się zauważyć. Szeroko reprezentowane są duże korporacje, a byli i obecni pracownicy wielu z nich zrzeszają się w dedykowanych grupach tematycznych. Przystąpienie do takiej grupy lub utworzenie nowej i spopularyzowanie jej z pewnością zwiększa szanse na zdobycie upragnionej posady.
Zaprezentuj się

Drugim, nie mniej ważnym elementem są kontakty. Świadczy o tobie zarówno ich ilość, jak i jakość. Wiadomo: będziesz lepszym nabytkiem dla jakiejkolwiek firmy, jeśli wśród twoich znajomych znajdzie się kilku dyrektorów generalnych niż jeśli znasz tylko osoby zajmujące mało eksponowane stanowiska.
Kontakty możesz łatwo importować z programów pocztowych, generując plik w formacie CSV, TXT lub VCF, oraz z popularnych serwerów poczty - jeśli nie bezpośrednio, poprzez podanie loginu i hasła, to także przy użyciu jednego ze wspomnianych plików. Poza tym możesz zdobywać nowe kontakty w ramach danego serwisu, przyjmując zaproszenia od jego dotychczasowych użytkowników.
Oprócz profilu, kontaktów i grup tematycznych każdy serwis kariery na swój sposób przyciąga użytkowników, oferując im różne dodatkowe funkcje, na przykład blogi, terminarze pozwalające na organizację spotkań czy personalizowane oferty pracy. Dla wielu użytkowników uczestniczenie w społecznościach profesjonalistów ma też inny wymiar: mogą zadawać nawet najtrudniejsze pytania i zwykle otrzymują na nie odpowiedzi od ekspertów z danej dziedziny.
W Polsce istnieją trzy liczące się serwisy wspomagające rozwój kariery zawodowej: GoldenLine, Profeo i Biznes.net. Wielu Polaków korzysta także z amerykańskiego LinkedIn, który jest największym tego typu serwisem na świecie. Obecnie skupia on przede wszystkim społeczność anglojęzyczną, ale stale rozwija się, co objawia się m.in. udostępnianiem kolejnych wersji językowych (jest już niemiecka, francuska i hiszpańska). Prawdopodobnie więc doczekamy się w końcu wersji polskiej.
GoldenLine

Kluczową częścią serwisu są profile użytkowników. W twoim profilu mogą pojawić się takie informacje, jak: miejsce zamieszkania, pełnione funkcje zawodowe (obecnie i dawniej), doświadczenie zawodowe, wykształcenie, znajomość języków, hobby i inne dodatkowe dane.
Ważny element stanowią oferty pracy. Nie są one pobierane automatycznie z serwisów ogłoszeniowych, lecz dodawane indywidualnie przez pracodawców. Wpływa to pozytywnie na ich jakość, za to ilościowo nie jest najlepiej. W niektórych branżach można znaleźć jedynie po kilka propozycji zatrudnienia. Pracodawcy posiadają w serwisie własne profile z informacjami o firmach, a dostosowane do twojego profilu oferty pracy są wyświetlane na stronie głównej.
Dużą popularnością cieszą się grupy i prowadzone w ich ramach dyskusje. Grupa to rodzaj forum dyskusyjnego. Do niektórych mogą dołączyć wszyscy chętni, inne wymagają zatwierdzenia przez moderatora. Istnieją zarówno grupy, w których mówi się wyłącznie o poważnych, profesjonalnych sprawach (np. "Reklama, marketing, marka", "Dziennikarstwo internetowe"), jak i poświęcone luźniejszym tematom (np. "Zołzy", "Wegetarianie", "Uwodzicielki"). Grupy pozwalają nie tylko wymieniać się wiedzą i doświadczeniem, ale dają też możliwość kreowania wizerunku i szansę na poznanie nowych osób reprezentujących tę samą branżę.
Bardzo przydatna jest możliwość śledzenia aktywności znajomych. Panel "Co nowego?" to kluczowy element strony głównej widocznej po zalogowaniu się w GoldenLine. Dzięki niemu dowiadujesz się o zmianie doświadczenia zawodowego znajomych, nowych tematach założonych przez nich w grupach, spotkaniach, w których uczestniczą oraz cytowaniach twoich postów. Taka forma informowania o aktualnych wydarzeniach sprawia, że serwis jest dynamiczny i skłania użytkowników do częstszych odwiedzin.
GoldenLine ułatwia również organizację spotkań. Aktualnie w dziale "Spotkania" znajdują się informacje o niemal 900 rozmaitych wydarzeniach. Każde z nich ma własną stronę z opisem, listą uczestników, miejscem na dyskusję i ewentualne zdjęcia. Wystarczy kliknąć "Wybieram się!", aby dołączyć do spotkania, stać się widocznym dla innych uczestników i poinformować o tym znajomych. Wśród spotkań znajdują się darmowe konferencje, płatne szkolenia oraz wydarzenia kulturalne. Spotkania są posegregowane względem miast, w których się odbywają.