Autor zdjęcia/źródło: photl.com
Pojęcie „szklanego sufitu” odnosi się do funkcjonowania kobiet na stanowiskach kierowniczych i przywódczych. Mówią o nim najczęściej kobiety, które mają dokładnie sprecyzowane cele związane ze swoją karierą i awansem, inwestują w swój rozwój, a mimo tego nie dostają wymarzonych stanowisk. Taka sytuacja może być frustrująca i dla wielu osób jest impulsem do zweryfikowania planów zawodowych lub zmiany pracodawcy.
Czy bariery spowodowane stereotypowym postrzeganiem płci faktycznie istnieją? Częste potwierdzanie tej tezy może przyczyniać się do utrwalania stereotypów i demotywowania kobiet, które przede wszystkim powinny skoncentrować się na realizowaniu swoich celów i marzeń zawodowych. Z doświadczenia doradcy zawodowego niestety wiem jednak, że granica awansu dla kobiet bywa inna niż dla mężczyzn. Analiza licznych badań, danych statystycznych i opinii ekspertów wskazuje, że kobiety pomimo wykształcenia i odpowiednich kompetencji, rzadziej niż mężczyźni pełnią funkcje kierownicze. Z rankingu Financial Times Europe 500 wynika, że wśród szefów firm (CEO) kobiety stanowią 1,8%. Oznacza to, że głównie mężczyźni zajmują stanowiska prezesów zarządów Banków Centralnych w Europie. Co więcej, dane Komisji Europejskiej pokazują, że jedynie 12% pań zasiada w zarządach największych spółek notowanych na giełdzie w Europie i tylko 3% pełni funkcję prezesa. Jednocześnie, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Mckinsey&Company z raportu „Women master”, wzrost liczby absolwentek szkół wyższych nie przekłada się na znaczący wzrost tego odsetka. Najnowsze badania GUS dotyczące płac wskazują z kolei, że kobiety średnio otrzymują ok. 20% niższe wynagrodzenie od mężczyzn.
Przedsiębiorczością zwalcz statystyki Zanim pracownicy dokonają wyboru organizacji, w której będą pracować, warto aby wiedzieli, jaka firma tworzy najlepsze szanse dla rozwoju zawodowego – w której liczą się przede wszystkim kwalifikacje i doświadczenia, a nie płeć. W wielu obszarach kobiety są w stanie same zmienić niekorzystne statystyki. Mogą to z sukcesem osiągnąć poprzez rozwój kompetencji. Zarówno w poszukiwaniu pracy, jak i w rozwoju własnego biznesu jedną z najważniejszych kompetencji jest przedsiębiorczość, dzięki której przełamywanie niewidzialnych barier staje się zdecydowanie skuteczniejsze.
5 porad, jak zwalczyć stereotypy płciowe w pracy
- Synergia płci. Nie jesteś samotną wyspą i w końcu przyjdzie moment kiedy potrzebne może okazać się wsparcie współpracowników. Pracuj więc z innymi, zamiast walczyć. Rywalizacja z mężczyznami nie wpłynie na zdobycie zaufania ani nie przyspieszy rozwoju twojej kariery.
- Współpraca w zespole. Z pewnością masz wiele indywidualnych i niepowtarzalnych umiejętności, które warto aby dostrzegli też inni. Jeśli jesteś indywidualistką, nie zapomnij o współpracy w zespole. Wspieraj kolegów i koleżanki z pracy zamiast stwarzać warunki do konkurowania.
- Networking. W pracy nastaw się na osiągnięcie wymiernych korzyści z relacji i szybko przechodź z fazy zdobywania wiarygodności do fazy realizacji transakcji. To może przynosić bardziej spektakularne efekty, niż pielęgnowanie małej liczby trwałych znajomości.
- Emocje w idealnych proporcjach. Ze względu na umiejętność emocjonalnego patrzenia na sprawy pracownika, kobiety wydają się być bardziej efektywne w nawiązywaniu nowych relacji i budowaniu lojalności wewnątrz firmy. Jeśli tak jest również w twoim przypadku, staraj się zachować balans między dbaniem o ludzki wizerunek firmy a zbyt emocjonalnym podejściem do pracowników.
- Efekty. W każdej firmie pracownicy niezależnie od stanowiska rozliczani są ze swoich efektów. Spotkania firmowe to najlepszy moment do pokazania konkretnych wyników twoich działań. Staraj się konkretyzować zagadnienia, mówić merytorycznie podczas spotkań. Nie bój się głośno zabierać głos, pokazuj swoje mocne strony i zaakceptuj, że nie musisz być zawsze idealna.
Tekst powstał we współpracy z Pracuj.plautorka: Izabela Surmacz – doradca kariery i trener Biura Karier SWPS
Więcej na: http://www.strefapsyche.swps.pl/